Sex År Som Svensk I Israel

(The following text is in Swedish)

Här kommer ett inlägg på svenska, för det vill ju till att man även över sig i att skriva på sitt modersmål mellan varven, så att man inte blir helt rostig.

Det är lustigt med livet ibland, och vart det för en här i världen. Ibland undrar man ifall universum har någon tanke bakom saker och ting, eller om det mesta bara händer lite på måfå. Jag tror nog egentligen mer på det senare alternativet, men man vet ju aldrig.

Här om kvällen låg jag hemma i soffan i Tel Aviv ihop med pojkvännen, och tittade på ett avsnitt av en TV-serie som vi följer. TV-serien i sig hade ingen som helst förankring till något i mitt liv. Men när avsnittet var slut, och jag skulle sätta mig upp och släcka TV:n, då plötsligt bara slog det mig, som från ingenstans, att i Oktober i år kommer jag att ha bott i Israel i sex hela år.

Jag menar, självklart är jag medveten om hur länge jag har bott här, men det är liksom ingenting jag tänker på så mycket till vardags. Det finns så mycket annat man ska styra med dagligen, så som skolan, jobbet, hunden, katten, lägenheten, vännerna, pojkvännen (ja, han också), stranden…osv. Livet går liksom sin lilla gång. Jag ringer hem ibland, jag kollar uppdateringar från familj och vänner i Sverige via Facebook, jag åker hem på besök några gånger om året. Men det har liksom blivit en del av min vardag, och sålunda ingenting som jag ständigt går omkring och tänker på – att jag bor i Israel, och inte i Sverige där jag är född. Och visst saknar jag ofta min familj, men även det har jag liksom lärt mig att leva med på något vis.

Så medan jag låg där i soffan här om kvällen, så bara slog det mig att sex år i Israel är en ganska lång tid. Så mycket som egentligen har hänt under dessa år. Så länge sedan som jag bodde i Sverige. Så mycket jag säkerligen har missat hemma i Sverige. Så mycket som jag har förändrats sen jag gav mig iväg från Sverige med min ryggsäck för snart sju år sedan, 20 år gammal. Och så mycket som jag upplevt och lärt mig sedan dess.

Jag vände mig till pojkvännen och konstaterade högt; “Jag har bott i Israel i sex år”.

Han tittade på mig ungefär som att; jaha, nu konstaterar vi det uppenbara helt plötsligt och ur tomma intet. Han hade inte direkt någon annan reaktion att komma med. Så efter att han suttit där och stirrat oroligt på mig ett tag kände jag att det kanske var bäst att säga något mer. Så jag förklarade att det bara damp ner i huvudet på mig helt plötsligt. Sju år har passerat sen jag lämnade mitt hemland Sverige och gav mig ut i världen. Den resan förde mig slutligen till Israel, där jag nu bott i snart sex hela år. Det var ingenting som någonsin var planerat, i alla fall inte av mig. Allt bara blev som det blev, och jag har alltid tyckt att det är lika bra att låta saker och ting ha sin gång, och hoppa på möjligheterna där de kommer, ifall man tror att det kan leda till något spännande. Och spännande har det ju varit. Och mer spännande blir det säkert även framöver.

Men det är ju bra lustigt ändå, hur tiden går som den gör, och hur livet för en till platser man inte trodde man skulle hamna på.

Jag minns en gång för många år sedan, jag var ute på en promenad med en kompis. Vi pratade väl om att jag ville resa jorden runt en dag, och hon sa till mig att hon kunde föreställa sig att i framtiden skulle hon få mejl-uppdateringar från mig från lite varstans i världen, så som t ex Zimbabwe. Jag vet inte varför hon sa just Zimbabwe (och så har jag varit ganska dålig med mejlen på sistonde också), men hur som så har jag inte varit där än. Men det kanske kommer, vem vet.

Ibland måste man nog stanna upp ett slag och se sig omkring.

Vart är jag egentligen? Hur hamnade jag här? Och vart går jag härnäst?

För gör man inte det, då kanske åren, händelserna, upplevelserna, och besluten bara växer på varandra helt omärkt, och sen sitter man där en kväll i mörkret och kläcker ur sig det som kan tyckas uppenbart, men som inte alltid är det om man inte är uppmärksam. Och då får man väl förstå att ens pojkvän tittar lite konstigt på en.

